Ervaart u kleine klachten in de automatenbak van uw BMW of rijdt u al meer dan 100.000 km met dezelfde olie, dan is het tijd voor onderhoud. ‘’Is het echt nodig om je BMW automatenbak te laten spoelen als BMW zegt dat er longlife olie in zit?’’ Deze vraag horen wij vaker en op de longlife olie komen wij zo terug. Ons advies komt uit onze jarenlange ervaring in onderhoud en wij raden aan om rond de 100.000 km de automaatbak olie te verversen, ook ervaart u (nog) geen klachten bij uw BMW. Het spoelen van een automaat wordt ook wel flushen genoemd. Dit is preventief, maar het helpt ook om kleine klachten weg te nemen. Het preventief verversen van de olie voorkomt slijtage door olie dat is uitgewerkt.

BMW heeft in afgelopen jaren zeer indrukwekkende motoren gemaakt voor de M-modellen. Vooral de V8 en de V10 motoren van BMW worden geroemd voor hun vermogen en betrouwbaarheid. Deze motor heeft enkele aandachtspunten en de lagerschalen, ook wel de drijfstanglagers of rod bearings genoemd zijn de componenten die u niet aan de aandacht mag laten ontsnappen. Wanneer u te laat bent met onderhoud kunnen de gevolgen prijzig zijn. Het begint namelijk met de draaiende delen die bij een koude start nog wel eens net te weinig smering krijgen waardoor slijtage plaats vindt. Het advies is dan ook om deze motoren altijd goed warm te rijden voordat u deze belast. De hoge slijtage ontstaat doordat de originele lagerschalen te strak zijn en er hierdoor te weinig ‘clearance’ overblijft. Door het laten monteren van BE Bearings kies je voor een upgrade van je lagerschalen met minder slijtage als resultaat.

Voor wij direct over het probleem schrijven, bekijken we eerst de BMW S55 motor van dichtbij. Deze ‘performance’ motor van BMW komt alleen voor in de M modellen (BMW M3 / M4) en is afgeleid van de N55 motor. Tevens is dit de ‘moderne’ opvolger van de 8-cilinder BMW S65 motor. Deze 6 in lijn motor heeft een inhoud van 3.0 liter en haalt vooral indrukwekkende cijfers door de twee turbo’s en twee brandstofpompen. Deze motor wordt geroemd om zijn betrouwbaarheid en zijn potentieel tot motortuning, waardoor de BMW enkele honderden pk’s (en koppel) erbij kan krijgen. Maar voordat u deze motor dit extra vermogen kunt geven is er één achilleshiel die je niet mag vergeten, namelijk de crank hub.

Een FRM module, ook wel een beenruimte module, verlichtingsmodule of FRM 3 module, is de aansturingsmodule die verantwoordelijk is voor bepaalde handelingen in uw BMW. De meest herkenbare taken van de FRM module zijn de elektrische raambediening, de portierschakeling en uiteraard de verlichting. Bij deze functies worden typische FRM storingen dan ook als eerste herkend. De lastige storingen om te herkennen zijn taken zoals de verwerking en verdeling van datastromen tussen het K-CAN netwerk en de LIN-bussen. In de meeste gevallen zijn deze modules goed te repareren door een specialist.

Het populaire automerk MINI kent technisch gezien veel overlap met het moedermerk BMW. Wij van Autobedrijf Gijsbertsen hebben een enorme geschiedenis wanneer het gaan om onderhoud aan BMW’s en repareren daarnaast al jaren MINI Coopers. Bent u op zoek naar een MINI specialist in het midden van Nederland, dan is Autobedrijf Gijsbertsen een garage die zich met recht een MINI specialist mag noemen. Naast de welbekende reparaties verzorgen wij ook preventief onderhoud zoals de service onderhoud en uiteraard de APK keuringen, zodat uw zorgeloos kunt genieten van uw MINI.

De in 1999 geïntroduceerde Z8 is de opvolger van de BMW 507. De vraag naar de BMW Z8 was enorm al voor de Roadster te koop was bij de dealer. Dit had alles te maken met de rol van de BMW Z8 in de James Bond film ‘The World Is Not Enough’. Een wagen met een elegante uitstraling en de welbekende S62 V8 motor die voor een vermogen van 394 pk zorgde. Dit vermogen maakt het een echte supersport wagen. Wist je dat de oplage van de Z8 beperkt is geweest tot 5703 exemplaren? Om de roadster licht te houden van gewicht is er door BMW gekozen voor een aluminium chassis. Een slimme keuze, maar ook een keuze die achteraf gezien nog wel eens verkeerd kan uitpakken omdat het tot carrosserie problemen kan leiden. Wees hier op tijd bij!

Bezoek onze werkplaats

Bent u benieuwd naar de werkzaamheden die wij verrichten? Of zou u graag met ons meekijken terwijl wij onderhoud aan uw BMW verrichten? U bent van harte welkom bij ons in de werkplaats. Wel adviseren wij u vooraf een afspraak in te plannen, zodat u er zeker van bent dat wij tijd voor zowel u, als uw BMW hebben. 
Neem contact met ons op
AUTOBEDRIJF GIJSBERTSEN Rijnseweg 7
3984 NG  Odijk (Utrecht)030 275 0912
06 101 35461

Openingstijden:
Ma-vr: 8.00 - 18.00 uur
Za: 9.00 - 13.00 uur