BMW heeft in afgelopen jaren zeer indrukwekkende motoren gemaakt voor de M-modellen. Vooral de V8 en de V10 motoren van BMW worden geroemd voor hun vermogen en betrouwbaarheid. Deze motor heeft enkele aandachtspunten en de lagerschalen, ook wel de drijfstanglagers of rod bearings genoemd zijn de componenten die u niet aan de aandacht mag laten ontsnappen. Wanneer u te laat bent met onderhoud kunnen de gevolgen prijzig zijn. Het begint namelijk met de draaiende delen die bij een koude start nog wel eens net te weinig smering krijgen waardoor slijtage plaats vindt. Het advies is dan ook om deze motoren altijd goed warm te rijden voordat u deze belast. De hoge slijtage ontstaat doordat de originele lagerschalen te strak zijn en er hierdoor te weinig ‘clearance’ overblijft. Door het laten monteren van BE Bearings kies je voor een upgrade van je lagerschalen met minder slijtage als resultaat.

 

Bij welke km stand vervang je deze BMW lagerschalen?

Er wordt een indicatie meegegeven door BMW van 100.000 km, maar onze jarenlange ervaring geeft aan dat 80.000 km wel echt het maximale is. Dit heeft vooral te maken met het gebruik van de BMW. Rijdt u veel korte stukken, dan zal er sneller slijtage plaatsvinden dan bij BMW’s die elke rit lange(re) afstanden rijden. Gebruik je de BMW ook op het circuit dan is het advies om de lagerschalen elke 60.000 km te vervangen. De eigenaar van Autobedrijf Gijsbertsen bezit een BMW M6 met de S85 motor en bij preventieve inspectie bleken de lagerschalen bij 41.000 km al zoveel slijtage te hebben, dat er gelijk voor vervanging werd gekozen. Hieruit blijkt dat kilometerstand niet het enige is dat telt. Een olierapport kan aantonen hoeveel slijtage er aanwezig is. Tikt de motor? Dan raakt de drijfstang de krukas en is het advies om de motor direct te stoppen. Is de krukas beschadigd? Dan lopen de kosten al snel op, van minimaal € 10.000,- tot wellicht wel € 15.000,-
 

De BMW FRM module is te vinden bij de pedalen, vandaar ook de naam beenruimte module spacer De FRM module valt in de meeste gevallen te repareren bij Autobedrijf Gijsbertsen

 

Welke BMW modellen hebben gevoelige drijfstanglagers?

De atmosferische V8 (S65) en de V10 (S85) cilinder motoren zijn de modellen die vaker overmatige slijtage aan de lagerschalen vertonen. De S65 motor is een V8 en terug te vinden in de E90 M3 sedan, de E92 M3 Coupé en de E93 M3 Cabrio. De S85 motor is een 5.0L V10 motor die gebruikt is in de 5-Serie M6 E60 en de 6-Serie van het model E63 Coupé en de E64 Cabrio. Het unieke van deze motor is dat het vermogen boven de 500 pk lag en dat in een productie auto!

 

M3 / M5 / M6 Lagerschalen vervangen door BE Bearings

Wij werken al decennia lang aan verschillende BMW motoren en een preventieve reparatie aan de drijfstanglagers komt wekelijks voor. Ons team is gespecialiseerd en werkt vooral met BMW OEM producten, maar in dit geval is de keuze gemaakt om voor lagerschalen te kiezen van het merk BE Bearings. Deze Amerikaanse fabrikant levert zeer hoogwaardige lagerschalen die minder slijtage gevoelig zijn dan de lagerschalen die BMW zelf monteert. BE Bearings gebruikt een speciaal type materiaal voor hun lagerschalen, zodat de slijtage meetbaar is in de olie. Na montage van deze speciale lagerschalen kunnen wij u bij elke oliewissel een advies geven over de slijtage. De hierboven beschreven M6 is ook voorzien van deze BE Bearings lagerschalen in combinatie met de BE arp bouten.

 

Kosten voor lagerschalen vervangen voor een BMW V10 / V8?

De kosten verschillen per motor model, de V10 heeft immers 2 cilinders meer. Naast het vervangen van de lagerschalen zelf, zijn er ook onderdelen die geadviseerd worden om direct mee te vervangen als er toch onderhoud wordt uitgevoerd. Er wordt door ons geadviseerd om bij de V10 S85 direct ook de Vanos leiding te vervangen. Zo is ook het advies om bij de S65 de motorsteunrubbers direct mee te vervangen. Voor een prijsindicatie voor uw BMW, dan adviseren wij u om contact op te nemen.

 

De FRM module wordt gecontroleerd op foutmeldingen en in huis gerepareerd spacer De juiste diagnose van de FRM module kan gesteld worden door speciale hard- en software bij Autobedrijf Gijsbertsen

 

Duur van een BMW lagerschalen reparatie

‘Hoe lang ben ik mijn BMW kwijt om de lagerschalen te laten vervangen’ is één van de meest gestelde vragen. Voor de S65 V8 is het gemiddeld één dag, voor de S85 V10 motor houden wij rekening met twee dagen. Uiteraard wordt tijdens deze reparatie ook de carterpanpakking, bouten, o-ringen, carterplug, oliefilter, pakkingen, oliepomp aanzuigbuis vervangen. Daarnaast vervangen we de olie voor Total 10W60, wat goed past bij de lagerschalen van BE Bearings. Deze afspraak kan eenvoudig gepland worden bij de werkplaatsreceptie die te bereiken is op: 030 275 0912 of uiteraard via de contactpagina.

 

BMW lagerschalen / drijfstanglagers reparatie voor de BMW S54?

Naast de hierboven beschreven S65 en S85 modellen, zijn er meerdere BMW M motoren die ook voorzien zijn lagerschalen en helaas ook slijtage vertonen. De S54 motor is terug te vinden in diverse BMW uitvoeringen, zoals de E36 Z3M Coupé, M3 (E46), Z4M Coupé (E86) en de Z4M Roadster (E85). Ook met deze modellen kunt u bij ons terecht. Plan een afspraak in of neem telefonisch contact met ons op voor meer informatie.

Bezoek onze werkplaats

Bent u benieuwd naar de werkzaamheden die wij verrichten? Of zou u graag met ons meekijken terwijl wij onderhoud aan uw BMW verrichten? U bent van harte welkom bij ons in de werkplaats. Wel adviseren wij u vooraf een afspraak in te plannen, zodat u er zeker van bent dat wij tijd voor zowel u, als uw BMW hebben. 
Neem contact met ons op
AUTOBEDRIJF GIJSBERTSEN Rijnseweg 7
3984 NG  Odijk (Utrecht)030 275 0912
06 101 35461

Openingstijden:
Ma-vr: 8.00 - 18.00 uur
Za: op afspraak