Voor wij direct over het probleem schrijven, bekijken we eerst de BMW S55 motor van dichtbij. Deze ‘performance’ motor van BMW komt alleen voor in de M modellen (BMW M3 / M4) en is afgeleid van de N55 motor. Tevens is dit de ‘moderne’ opvolger van de 8-cilinder BMW S65 motor. Deze 6 in lijn motor heeft een inhoud van 3.0 liter en haalt vooral indrukwekkende cijfers door de twee turbo’s en twee brandstofpompen. Deze motor wordt geroemd om zijn betrouwbaarheid en zijn potentieel tot motortuning, waardoor de BMW enkele honderden pk’s (en koppel) erbij kan krijgen. Maar voordat u deze motor dit extra vermogen kunt geven is er één achilleshiel die je niet mag vergeten, namelijk de crank hub.

 

Wat doet de crank hub van een BMW M3 / M4?

De crank hub is de verbinding tussen de krukas en de distributieketting in de S55 motor. Het spreekt voor zich dat dit synchroon moet lopen en dat elke kleine afwijking de motor veel schade toe kan brengen. Op de foto is te zien dat de crank hub een relatief klein onderdeel is, maar zeer grote gevolgen kan hebben wanneer deze door zou schieten. Het onderdeel bestaat uit twee losse delen naast elkaar, dat door één centrale bout op zijn plek wordt gehouden. Bij acceleratie of juist bij afremmen kan de bout zichzelf los draaien en verschiet de timing van de BMW. Is dit een kwestie van aandraaien wanneer de bout losschiet? Zeker niet! De krachten die de crank hub te verwerken krijgt zijn zeer groot met uiteenlopende gevolgen van het verschieten van de timing van de motor. De schade is dan niet voor te stellen, van zuigers die kleppen hebben geraakt tot afgebroken onderdelen in de motor.
 

De BMW FRM module is te vinden bij de pedalen, vandaar ook de naam beenruimte module spacer De FRM module valt in de meeste gevallen te repareren bij Autobedrijf Gijsbertsen

 

Wat is de oorzaak van een spinning crank hub in een S55 motor?

Het is lastig om één aanwijsbare reden te geven wat een ‘spinning crank hub’ in een S55 motor kan veroorzaken. Op internet lees je verschillende verhalen van BMW M eigenaren, maar ook bij onze klanten lopen de redenen van vastgelopen motoren uitéén. De meest gemelde momenten zijn tijdens het verkeerd terugschakelen, na veelvuldig kickdown gebruik, maar ook bij motoren die tijdens een circuitdag langere tijd zijn belast. Centraal staat dus intensief gebruik, maar wat mag je van een M motor verwachten?

 

Een BMW M motor (S55) moet zijn eigen kracht toch aankunnen?

Je zou zeggen dat de motor voor een M3 / M4 zo ontworpen is dat het geen probleem mag zijn. Helaas komt het sporadisch voor dat ook standaard S55 M motoren problemen krijgen door de crank hub. Uiteraard zou je verwachten dat als het een bekend probleem is, BMW er een terugroepactie voor op zou zetten. In Amerika zijn diverse M eigenaren een proces gestart en is er een ‘recall’ geweest voor deze motoren. In Europa is dit een ander verhaal. BMW Europa biedt hier vreemd genoeg geen oplossing voor. Omdat het in een grote regelmaat voorbij komt zijn enkele motorspecialisten op zoek gegaan naar een oplossing.

 

In welke modellen komen deze S55 crank hub problemen voor?

Er zijn verschillende BMW modellen die gebruik maken van de S55 krachtbron. Deze modellen en uitvoeringen lopen erg uitéén. Zo kan je de motor terug vinden in de BMW M2 Competition (model F87), de F80 BMW M3 en de BMW M4 Coupé (model F82) en de BMW M4 Cabrio (model F83). BMW heeft in de afgelopen jaren ook diverse speciale uitvoeringen uitgebracht die vaak gelimiteerd waren tot een bepaald aantal, zoals de M4 CS, de M4 GTS en de M4 DTM. Al deze uitvoeringen hebben als overeenkomst de S55 motor, alleen wel met een hoger vermogen (getunde) dan de standaard M4. Lopen deze speciale modellen meer risico? Uiteindelijk hebben deze modellen nog steeds dezelfde crank hub met meer vermogen.

 

Preventief de krukas problemen aanpakken voor chiptuning / motortuning naar meer vermogen

Er is dus geen rekenmodel die u verteld of uw BMW S55 wel of geen preventieve crank hub upgrade nodig heeft. Wel staat vast dat meer vermogen een groter risico met zich meebrengt. Overweegt u een upgrade van het motorvermogen zoals chiptuning of zelfs turbo upgrades? Dan is het advies om uw crank hub te laten upgraden naar een vaste crank hub, ook wel de crank hub ‘fix’ genoemd. Ook als u kiest voor een chiptuning met bijvoorbeeld een vervangende downpipe en een grotere interkoeler, levert dit tientallen procenten meer vermogen op dan standaard. Kies voor de veilige optie en laat preventief de crank hub vervangen van uw getunde BMW. De schade bij een S55 motor waarbij de timing is versprongen of waarbij de crank hub is verschoten loopt enorm in kosten op. De preventieve vervanging van de crank hub is in verhouding een fractie van de reparatiekosten. Autobedrijf Gijsbertsen is een specialist in BMW en heeft al het gereedschap en kennis in huis om u met een veilig gevoel te laten genieten van uw BMW M3 / M4.

 

De FRM module wordt gecontroleerd op foutmeldingen en in huis gerepareerd spacer De juiste diagnose van de FRM module kan gesteld worden door speciale hard- en software bij Autobedrijf Gijsbertsen

 

De kosten voor het vervangen van een BMW S55 crank hub?

De M motoren zijn complexe modellen waarbij de volledige distributielijn gedemonteerd moet worden om de crank hub te vervangen voor een MSL exemplaar, we spreken dan ook over een crank hub upgrade. Deze uitvoering is ontworpen en geleverd door Mosselman Turbo Systems en bestaat uit één geheel waardoor het onmogelijk is om door te spinnen. Dit kan u een hoop kosten besparen op de lange termijn. De vervangende crank hub is ontworpen in Nederland en kan de kracht bij meer vermogen aan. Een indicatie van de kosten is afhankelijk van de eventuele preventieve extra’s als de motor deels geopend is. Denk aan het preventief vervangen van de ketting of het direct monteren van een MSL thermostaat dat sterk aangeraden wordt bij motortuning. Hierin kunnen wij uiteraard adviseren en vragen wij u dan ook om contact met ons op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.

Mocht u helaas te laat zijn met het preventief vervangen van de crank hub en bent u op zoek naar een BMW motorspecialist welke u ook kan helpen bij revisie van uw S55 motor? Neem dan contact met ons op om uw motor na te laten kijken voor een kostenindicatie.

Bezoek onze werkplaats

Bent u benieuwd naar de werkzaamheden die wij verrichten? Of zou u graag met ons meekijken terwijl wij onderhoud aan uw BMW verrichten? U bent van harte welkom bij ons in de werkplaats. Wel adviseren wij u vooraf een afspraak in te plannen, zodat u er zeker van bent dat wij tijd voor zowel u, als uw BMW hebben. 
Neem contact met ons op
AUTOBEDRIJF GIJSBERTSEN Rijnseweg 7
3984 NG  Odijk (Utrecht)030 275 0912
06 101 35461

Openingstijden:
Ma-vr: 8.00 - 18.00 uur
Za: op afspraak